Новини

13-10-2015

Держреєстрація прав на нерухомість: розробники розповіли про узгоджені законодавчі зміни

Держреєстрація прав на нерухомість: розробники розповіли про узгоджені законодавчі зміни

Допрацьована редакція законопроекту №2982 має декілька принципових відмінностей від первинної

Максим Максименко, старший юрист АО «Спенсер і Кауфманн», для ЮРЛИГИ

Прийнятий у першому читанні законопроект № 2982 «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» вже скоро з’явиться в сесійній залі для голосування в цілому. Експерти високо оцінюють шанси прийняття, відзначаючи, при цьому, що остаточна редакція матиме декілька принципових відмінностей від початкового варіанта.

Перспективи прийняття Закону і узгоджені зміни його проекту обговорювали на круглому столі, нещодавно організованому Асоціацією правників України та Конфедерацією будівельників України.

За словами начальника управління нормативно-правового забезпечення державної реєстрації Департаменту цивільного, фінансового законодавства та законодавства з питань земельних відносин Мін’юсту Анатолія Лещенка (один з розробників проекту, член робочої групи з його погодження), банки виключать з системи державної реєстрації прав. Відповідно, права бути державними реєстраторами будуть позбавлені і громадяни, що відповідають кваліфікаційним вимогам, й перебувають у трудових відносинах з акредитованими банками. Нагадаємо, згідно з проектом, прийнятому в першому читанні, банки передбачалося наділити правом здійснювати державну реєстрацію прав.

На наш погляд, виключення банків та їх співробітників з переліку державних реєстраторів не є цілком виправданим, оскільки види прав, можливих для реєстрації, обмежені, і банк в будь-якому випадку не отримував можливості реєструвати право власності за собою.

Другим (цього разу позитивною) зміною редакції проекту №2982 можна назвати розширення суб’єктів реєстрації за рахунок системи органів місцевого самоврядування. У первинному варіанті функція державної реєстрації в системі органів місцевого самоврядування могла бути реалізована (за відповідності кваліфікаційним вимогам) тільки на рівні місцевих рад міст обласного значення. Доопрацьований варіант проекту розширює права на будь-які сільські, селищні та міські ради.

А от вимоги до акредитації суб’єктів, що представляють реєстраційні послуги, буде встановлювати Кабмін, а не Мін’юст (як це передбачає проект, прийнятий за основу). Це, безумовно, ускладнить можливість зміни вимог і є зайвою бюрократизацією процесу.

Ще однією важливою зміною редакції проекту можна вважати поширення спрощеного порядку реєстрації прав (одночасна реєстрація права власності з реєстрацією похідних прав) на всі категорії земель. Спочатку спрощений порядок передбачалося дозволити лише для земель сільськогосподарського призначення.

Також в ході дискусії була озвучена ідея реєстрації майнових прав на об’єкти інвестування з метою захисту прав інвесторів будівництва. Сенс полягає в тому, що після реєстрації такого права забудовник буде позбавлений можливості продати його «повторно». Також неможливо буде поширити на зареєстроване право обтяження, що виникло не з волі володаря майнового права пізніше реєстрації такого права. Втім, концепція такого майнового права, його співвідношення з правами речовими (реєстрація яких буде здійснюватися відповідно до обговорюваних законопроектом) не є сформованою.

Усі новини